Am stat de vorbă cu Claudiu Daniel Catana, Consilier General în cadrul Consiliului General al Municipiului București despre ultimele decizii luate în ceea ce privește transformarea Bucureștiului într-un oraș inteligent. Un studiu Roland Berger, publicat anul trecut, a analizat peste 85 de orașe de pe tot globul, care au adoptat strategii și fac eforturi pentru a deveni „smart cities“. Conform acestui studiu sunt mai mulți pași care trebuie făcuți pentru a ajuta orașele să dezvolte o strategie completă și integrată.

Un oraș „smart“ este un oraș care folosește tehnologia pentru a îmbunătăți viața locuitorilor săi. Este un oraș care colectează informații și folosește tehnologia modernă pentru a fluidiza traficul, a îmbunătăți transportul public, a reduce poluarea și consumul de energie, a facilita o relație mai bună a cetățenilor cu autoritatea, a crește nivelul condițiilor de locuire, a îmbunătăți sistemul de sănătate și educație. Pentru a deveni „smart city“ trebuie, printre altele, să fie reevaluat rolul orașului și al administrației locale, e nevoie de implicarea cetățenilor și a societății civile, de evitarea soluțiilor izolate și aplicarea celor mai bune practici.

În calitate de Consilier General susțin aplicarea strategiei Smart City. Planurile Primăriei Municipiului Bucureşti cuprind mai multe zone, iar domeniile de implementare pe termen mediu şi scurt pentru dezvoltarea infrastructurii Smart City în Bucureşti sunt Sistemul de Management al traficului, sistemul de bike-sharing, transportul public, sistemele informatice din cadrul PMB şi sistemul pentru Managementul Situaţiilor de Urgenţă la nivelul Municipiului Bucureşti

Recent Primăria Capitalei a făcut noi achiziții în ceea ce privește transportul în comun. Însă procesul de modernizare a transportului bucureștean nu se oprește aici. Despre ce este vorba?

Acord o atenție deosebită procesului de extindere a modernizării transportului în comun și, în general, creșterii gradului de confort al pasagerilor. În consecință, am susținut și votat propunerile supuse atenției consilierilor generali în cadrul ultimei ședințe a CGMB.

Linia de tramvai 55 beneficiază deja de un contract de finanțare pentru proiectul de modernizare și dotare. Alte 4 proiecte au fost selectate, de asemenea, pentru finanțare, urmând să fie semnate contractele. Pe liniile 32, 41, 21 și 25 vor circula tramvaie noi, din gama de 36 m. De asemenea, liniile 1, 10 și 40 vor beneficia de tramvaie noi. Aceste linii supraaglomerate vor beneficia de achiziția totală a 100 de tramvaie.

Primele 20 de autobuze noi, ultramoderne, au ajuns și ele în București. Sunt dotate cu aer condiționat, sistem de taxare inteligent și GPS. După ce vor fi recepționate și înmatriculate, acestea vor fi introduse pe traseele din Capitală. Urmează, foarte curând, să li se alăture alte 100 de autobuze noi electrice și 100 de troleibuze cu autonomie. Există şi un plan de achiziţie în vederea instalării de internet wireless gratuit pentru călători în mijloacele de transport în comun.

În luna noiembrie, în ședința Consiliului General al Municipiului București ați votat o hotărâre privind aprobarea programului Stimularea mobilității și decongestionarea traficului din Municipiul București. Puteți să ne oferiți mai multe detalii?

Traficul din Bucureşti este poate una dintre cele mai mari probleme vizibile ale Capitalei. Primăria a venit cu o soluție pentru reducerea traficului din București prin decontarea unei sume maxime de 500 de lei pentru combustibil.

Suma va fi oferită locuitorilor din Regiunea de Dezvoltare Bucureşti-Ilfov (Municipiul Bucureşti şi localităţile din Ilfov) care vor fi de acord să-şi împartă maşina cu mai mulţi şoferi. Schemele de grupare a autoturismelor pot fi integrate în transportul public şi încurajează proprietarii de autoturisme să renunţe la utilizarea individuală a vehiculului propriu şi să-l utilizeze în comun, prin asociere voluntară, şi utilizarea la maximum a capacităţii de transport pentru autoturismul proprietate personală pentru deplasările regulate ale persoanelor care au aceeaşi direcţie de deplasare cu destinaţia Municipiul Bucureşti.

Practic, Primăria îi încurajează pe părinţii care au domiciliul în această regiune să folosească autoturismul proprietate personală la comun pentru a-şi duce copii la şcoală. Sistemul este numit car-pooling şi pentru diferite ţări ale lumii este deja o normalitate.

Proiectul mai prevede înființarea unui sistem municipal de car-sharing, dotat cu autoturisme ecologice: electrice sau hibrid. Acestea pot fi folosite de către cetățeni pentru deplasarea în municipiul București. De asemenea, va fi înființat un sistem municipal de bike-sharing, dotat cu biciclete electrice. Un alt punct important al proiectului este înființarea unui sistem municipal de transport dotat cu microbuze școlare, care să faciliteze transportul elevilor din ciclul primar și secundar pe teritoriul municipiului București.

Efortul de modernizare a Capitalei va continua. Bucureștiul Centenar are nevoie de o preocupare constantă pentru creșterea calității vieții locuitorilor săi, care se reflectă inclusiv în acest domeniu al transportului în comun. Smart City este un concept dinamic, iar la nivelul Consiliului General al Capitalei, încercăm să luăm cele mai bune decizii pentru creșterea calității vieții locuitorilor Bucureștiului.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here